Endometrios - en vanlig sjukdom

Hittade en artikel om en kvinna som haft smärtor i 15 år och först efter den långa tiden fått diagnosen Endometrios. Var tionde kvinna beräknas ha denna sjukdom, men ändå är jag snart 20 år och det här är första gången jag överhuvudtaget hör ordet Endometrios. Borde inte det här vara relativt viktigt att prata om? Eller är det något som bara ska tas upp 7-15 år efter det att smärtorna sattes igång? Jag läste igenom artikeln och tyckte det hela var helt stört. Hur kan man under 15 års tid missa en sådan vanlig sjukdom?

Efter att ha läst artikeln sökte jag på allas våran älskade google på ordet Endometrios. Självklart fanns där en hel del foruminlägg men skippade dem och gick direkt in på det jag ansåg kunde innehålla ren fakta. Som alltid kom Wikipedia upp där bland ett av dem första alternativen, så klickade mig in och började läsa. Här går dem igenom sjukdom, symptom, smärta & behandling. Men det var som sagt bara första sidan jag kikade på. Nästa sida som kändes seriös hade rubriken Vad är Endometrios?. Den här verkar vara skriven av en kvinna som har/har haft sjukdomen själv. Det är en löpande text och inte för många rubriker. Verkligen läsvärd då hon här drar upp mycket som enligt mig är tänkvärt!

De sista två sidorna jag kollade in angående Endometrios var bland annat netdoktor.se & vardguiden.se. De här två sidorna är väl dem som inom ämnet skulle kännas mest trovärdiga och sanna i det dem säger. Men alla sidor tar upp i praktiken det samma, men det är berättat ur olika synvinklar, på lite olika sätt och man kan väl aldrig läsa för mycket heller :)

Det jag hoppas på just nu efter att ha läst allt det här är att jag själv och alla jag känner ska slippa den här sjukdomen. Självklart hoppas jag att ingen någonsin ska få den, men det vore bara dumdristigt då den inte slutar bara för att någon hoppas. Det måste vara hemskt att få den i samband med sin start av menstruation. Har för mig att en av de som kommenterade på artikeln hade haft väldigt svårt genom både högstadiet och gymnasiet på grund av den här sjukdomen.

Jag har lärt mig en del idag och hoppas på mer förståelse för drabbade kvinnor. Hoppas att läkare förstår allvaret och inte säger att det är psykiskt, även om det i vissa fall säkert kan vara det. Det verkar vara rätt enkla metoder man använder sig av för att kolla om Endometrios finns, varför kan man då inte göra en sådan undersökning bara för att utesluta? Nej, jag blir inte klok på att man ska behöva gå runt i flera år och inte kunna klara av sin vardag för att läkare inte informerar ordentligt. Om det är en så pass vanlig sjukdom bör väl läkare med kvinnliga patienter som har sådana här extrema smärtor kunna iaf informera om det?



Läs & tänk igenom
// aleex

Kommentarer
Postat av: G2 / Gosia

Ja, då kommer du älska Avatar.

Det är som en mogen version av Pocahontas med vacker miljö :)

2010-01-10 @ 17:24:23
URL: http://gosias.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej! Gud vilken fin blogg du har!!

är allt bra med dig? :)



Puss

2010-01-11 @ 11:53:46
URL: http://emmaeriicajwonderland.webblogg.se/
Postat av: FRIDA

sv: tack ska du ha :D fin blogg!

2010-01-11 @ 13:34:14
URL: http://ithoughtiwas.blogg.se/
Postat av: TC

Själv ha jag inte möe för läkare.. Sist jag var hos läkaren och fick en diagnos så tog han sig inte tid att förklara allt för mig. Jag fick gå hem & söka på google för att först vad det var jag hade.. Hoppas du får en bra dag =)

2010-01-11 @ 13:38:09
URL: http://theresreiman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0