Makaronilåda (-pudding)

Som jag berättade igår ändrades planerna och det blev idag Makaronilåda (-pudding, beroende på vad du är van vid). Som vanligt kommer det att bjudas på både recept och bild/er :) Blev själv riktigt nöjd med dagens middag som är väldigt enkel att laga till men tyvärr tar en sådan tid att få till, trots hur enkelt det är att tillaga! Tar uppåt en timme att bli klar med, mestadels på grund av tiden den ska vara i ugnen. Men det kommer vi till i receptet, ska väl inte avslöja allt i förväg ;)


Makaronilåda (-pudding) - receptet är från "Rutiga Kokboken" sid 72
4 port – ca 1tim
Ingredienser
4dl makaroner
2 liter vatten
½msk salt
1st gul lök
150-200g rökt skinka, fläsk eller korv
1msk margarin eller smör

Äggstanning
2st ägg
3dl mjölk
½tsk salt
½-1krm svartpeppar

Garnering
½-1 dl riven ost


Tillagning:
Koka makaroner enligt förpackningen. Häll av vattnet och lägg makaronerna i en smord form.
Hacka lök och skinka och fräs i lite matfett i en stekpanna. Fördela det sedan över makaronerna.
Vispa samman ägg, mjölk och kryddor och häll sedan äggstanningen i formen.
Strö över riven ost – detta är en smaksak!
Grädda i ugnen i 200grader ca 40 min, eller till dess den stelnat och fått fin färg.

Makaronilåda (-pudding)  Samlad bild

Tänk på!
* Löken ska inte stekas för länge, ytan ska bara bli lite gulare och detsamma gäller skinkan. Stek alltså inte för länge och inte på för hög värme. Jag stekte på 5.an och sänkte sedan till 4.an.
* Äggstanningen, när jag hällde det över makaronerna låg mycket av pepparen kvar i bottnen av bunken. Så jag hade på extra över det hela innan jag hällde över osten.


Smaklig Måltid


// aleex

Kommentarer
Postat av: Pauline

Hej,

Jag jobbar för sajten HittaRecept.se. Vi såg att du har goda recept i din blogg (http://blacklotus.blogg.se/) och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Matbloggstoppen".



Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!



Här kan du se hur många som är med i Matbloggstoppen på HittaRecept.se - http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen



Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!



Vänlig hälsning,



Pauline Torres

[email protected]

2012-04-12 @ 12:14:53
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0